torsdag 24 januari 2013

Annat slags handarbete...

Idag visar jag en helt annan sorts handarbete..... Naglar! Mina naglar har den sista tiden bara gått av mer och mer, långt in, alldeles intill nagelbädden. Så långt in att fingertopparna faktiskt har gjort ont... Mina nagelbäddar ligger långt in på fingertopparna vilket gör att när en nagel går av långt in så exponeras en bra bit extremt känslig hud, vilket då gör ont. När vi handlade på Ica Maxi i helgen så hade jag fått nog - jag köpte ett gelékit från Depend: (bild lånad från nätet)

Kitet innehåller en poleringsfil, en nagelfil, manikyrpinne, lim, gelé, geléaktivator & 48 tippar - hälften vita, hälften transparenta. Lite besviken på storleksvariationen av tippar, det är bara hälften av tipparna som jag kan använda, då de var alldeles för stora för mina naglar. Alltså, 12+12 tippar går inte att använda. Det kunde gott ha varit mindre storlekar och fler av varje storlek i stället, så hade man kunnat välja tippstorlek small eller large när man köpte kitet istället.

Är ju helt oerfaren på detta området, så jag applicerade tipparna i etapper. De förste tre tipparna satte jag fast i förrgår (tisdags) kväll, två på förmiddagen igår, två efter lunch, två på eftermiddagen och den sista på kvällen. Jag började med att slipa lite på min naturliga nagel, lägga på lim på tippen och trycka fast den på nageln. Knepigt att få fast tippen utan att få lim på de fingrar som trycker fast den och att ändå få den att sitta kvar. Några tippar fastnade direkt perfekt där de skulle vara, andra fastnade inte alls så jag fick limma om flera gånger medan vissa hamnade lite snett då jag fick försiktigt bryta loss dem. Efter att varje tipp var monterad klippte jag ner den med en vanlig nagelklippare - för de var hur långa som helst - och filade sedan till bra form och längd. Sen stryka på gelén och spraya på geléaktivatorn. (Gelét lägger man på för att dölja skarven mellan nagel och tipp.)

Att applicera tipparna var inte så lätt denna första gången... Vissa gånger ville limmet inte fästa alls medan andra gånger fäste de för bra så att limmet trycktes ut under tippen så att huden precis intill också limmades fast. Det gör ont, kan jag säga.... Har cirka 4-5 naglar som är så, att huden under/bredvid är fastlimmad och särskilt en nagel som gör ont hela tiden utan belastning. Vad händer om jag kör in den nageln i något?? Ja, det lär ju höras i alla fall... Men, resultatet vill ni förstås se. Betänk nu att det är första gången jag gjort detta! Jag är amatör vad gäller att fila och forma naglar, jag är också mycket klumpig när det kommer till att lägga på nagellack, så ha lite överseende är ni snälla.

Höger hand med monterade tippar och ett ljusrosa nagellack. Det täckte inte tillräckligt, man ser var tipparna börjar nånstans - inte så snyggt.

Så jag lade på ett mörkt lack istället. Jag har lite svårt för klarröda naglar till vardags så jag tog det magnetiska nagellacket från Isadora istället, färg Gun metal. Mycket nöjd!

Jag vet inte om jag kommer att fortsätta använda tipparna, för det första ska jag utvärdera hur bra de sitter kvar på mina naglar. Det är något knas med dom, jag får aldrig nagellack att sitta mer än 5-6 timmar. Även då det är proffsgjort på salong - fick manikyr i present för några år sedan, och jag berättade att lack aldrig sitter, så hon var extra noga med alla steg - sitter det inte mer än 5-6 timmar innan det börjar flaga i framkanten. Efter 12-16 timmar har såpass mycket flagat av att det ser ut som om jag haft lacket i drygt en vecka, bara att ta av. Jättetråkigt! För många herrans år sen köpte jag hela lösnaglar och limmade på, samma rosa superlim som det var till dessa tippar... Naglarna satt i högst 2 dagar innan de släppte en efter en! Så detta ska bli riktigt intressant. Jag har bestämt att om tipparna sitter kvar tills på söndag så ska jag köpa medel att ta bort dom med - för sitter de så länge kommer de nog inte att lätta. Men som sagt, vet inte om jag fortsätter med tippar även efter att de bevisat att de sitter kvar, för själva tippen i sig gör ont med. Själva trycket från tippen på min nagel gör att nagelbädden är öm, och det är inte kul att gå omkring med 10 ömmande fingertoppar! Jag hoppas att limmet åtminstone släpper från huden snart, så jag slipper den värken med. OM jag fortsätter, så hoppas jag att övning ger färdighet, så att jag slipper limma hud fler gånger.

Tipparna verkar dock sitta stadigt, då jag igår morse slog i ena nageln rakt in i väggen, en ren missbedömning då jag inte är van att ha långa naglar. Det tjongade till rejält i fingret, gjorde riktigt on, men tippen sitter fortfarande lika hårt fast - så jag antar att de sitter där de sitter.

Hoppas du tyckte om min amatörutvärdering, lämna gärna en kommentar, ris och ros är lika välkommet. Nästa gång blir det virkat, hoppas du kikar in igen!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar