lördag 29 juni 2013

Rabarberblad i betong

Jag har provat på betong lite grand och det är ganska kul. Vi hade betonggjutardag mina hemhjälper och jag i början av juni, då gjorde jag ett stort, vackert rabarberblad. Två dagar senare drog jag av det då vissna bladet och kvar hade jag ett vackert blad till fågelbad. En dag senare trampade jag på det, så det gick i två bitar. Suck.... bara att köpa ny betong och göra nytt. Min man kikade en hel del på olika grovlek på betongen innan han åkte iväg för att köpa åt mig, och väl på byggmarknaden köpte han det finaste han hittade - murbruk. Han tänkte att det borde vara samma sak, bara mycket finare grus.

Nu kan jag tala om för er - efter en tung dag där jag gjöt alla formar fulla plus två rabarberblad i dotterns sandlåda - att det INTE går att gjuta i murbruk. Formerna faller sönder bara man tar i dom. Jag hoppas kunna behålla mina två rabarberblad ändå, det stora styrkte jag med hönsnät emellan lagren av murbruk, och det lilla är så stort som min hand. De blev mycket vackra, men de är också mycket sköra.

Slutsatsen är att det blir att dumpa en stor säck murbruk på återvinningscentralen och att köpa nytt på byggmarknaden - betong denna gången. Sen är det bara att ta en tung dag till med ny gjutning - men då får faktiskt maken hjälpa till, för jag orkar inte med de tunga momenten. Men mitt lilla rabarberblad får ni njuta av i dag i alla fall, tillsammans med en sliten, gammal kakform som jag köpt på Återvinningen. Passade perfekt på bladet med ett värmeljus i.

1 kommentar:

  1. Jag har provat också, fast för ganska många år sedan.... Funderade på att försöka göra det själv och vilken tur att jag läste här nu då så att jag inte köper fel säck, tack!

    SvaraRadera