måndag 11 mars 2013

Vardagsförkläde

Jag fick några meter linnetyg, som var tänkt till kökshanddukar, av min goa hemhjälp. Jag hade många idéer om vad jag ville göra med det tyget, men jag kom aldrig till skott - jag klarade helt enkelt inte av att sätta saxen i tyget! Men så till slut hade jag funderat färdigt, och sydde mig en nyttopryl av det. Lite bakgrundinfo behövs nog här..... Jag har allt som oftast tröja och tights på mig här hemma, och tights har inga fickor, som bekant... Vilket då gjorde att min telefon aldrig var där jag var, och har man medicinlarm på telefonen 4 gånger dagligen, som jag har, så är det rätt jobbigt när telefonen larmar och man måste kuta runt och leta efter den. Särskilt när man har svårt att röra sig, som jag.... Så! Jag sydde mig helt enkelt ett förkläde, enbart för att ha fickor! Jag behöver inget förkläde annars, eftersom jag inte lagar mat, inte bakar, inte städar.... När jag scrappar har jag ett annat färkläde som jag använder, eller nja.... är meningen att jag ska använda, i alla fall. Så förklädet jag sytt har ingen som helst skyddande funktion, dess enda funktion är - fickor.

Här ser ni förklädet på mig, ett enkelt midjeförkläde utan krusiduller. Bandet i midjan är riktigt långt, så att jag kan snurra det runt mig och knyta på framsidan. En nog så viktig detalj när man har svårt att röra sig av värk...

Här fotade jag det när det ligger på sängen för att ni enklare ska se hur jag har gjort. Det har avskärningar i sidorna, de var egentligen runda från början - men om man fodrar med ett annat sorts tyg, och inget av tygerna är tvättade från början, så krymper de också olika. Det fick jag erfara den hårda vägen. Så jag fick sprätta upp nästan allt och göra om, och då orkade jag inte kruxa med hörnen, de fick bli raka istället. Mitt fram på förklädet har jag sytt fast en stor ficka, som egentligen består av flera små. En större längst till höger, en precis avpassad till mobiltelefonen, en till i liknande storlek till tablettdosetten . som också har en tendens att vara någon helt annanstans än där jag är, och så en stor ficka till på andra sidan. Det är så himla bekvämt detta, hittar jag fula blad på en blomma nyper jag bara av dom och lägger i en av fickorna på förklädet. Hittar jag en av dotterns saker så hamnar det i andra fickan. När jag sen går förbi sopen eller dotterns rum så tömmer jag fickorna. Suveränt! Jag är mycket nöjd faktiskt, så detta har jag på mig alla vardagar i veckan.

Tack för titten!

1 kommentar:

  1. Supersmart grej och snygg dessutom! :-) Den ska jag tipsa syrran om - den hade hon behövt i sitt förra jobb...

    SvaraRadera