söndag 14 april 2013

Prinsess-cape

Dottern skulle på kalas, en förskolekompis har fyllt 5 år. Man fick komma utklädd till prinsessa eller kung, om man ville. Tja, vår tjej är väldigt prinsessig av sig, så det var ju ingen tvekan, hihi. Hon har två prinsessklänningar, en mer utklädningsklänning och en mer vacker finklänning, och båda har hon fått av sin gudfar. Han är populär, kan vi ju säga. ;-) Men ska man gå på kalas när man är prinsessa, så MÅSTE man ju faktiskt ha en cape också!! Ja, tyckte mamma i alla fall..... Och som vanligt har jag ju inte börjat i tid, utan jag började i morse, strax efter nio och riktigt, riktigt morgontrött. Men gott och väl i tid blev den klar, faktiskt, och dottern som inget vetat blev överlycklig.

Något passande tyg för cape hade jag inte, men jag tog julgardinerna vi hade i köket tidigare och sprättade upp sömmarna. Då jag tycker om att ha ganska korta gardiner så blev capen väldigt smal, men den duger gott som utklädningscape. Tanken är att jag ska fodra den sen, så den blir lite styvare.

Så här fin var hon när hon gick iväg till kalaset.

Framifrån med huvan uppfälld. Capen hålls på plats
med vitt sidenband och en stoppkula.

Ganska lång, och det finns några centimeter
att fälla ner när hon växer.

Huvan nerfälld, den blev ganska spetsig, men det gör
nog inget. Faller nog bättre när den blir fodrad.

En mycket nöjd prinsessa gick iväg på kalas, duktig var hon med
och hade koll så att både skor, tiara och presenter var med.

Capen är sydd i två delar, först bakstycket som bara är en rektangel, fållad med 5 cm i nederkant och 5 cm i överkant, samt 1 cm kanal närmast sömmen i överdelen. Luvan är en långsmal rektangel som är vikt på mitten och en söm längs med kortsidan. Sen sydde jag i en rynktråd och drog ihop den så att den passade lagom på bakstycket. Sydde fast mot överdelen på bakstycket. Trädde i ett vitt sidenband och tog en stoppkula från en förvaringspåse och monterade på - så att bandet inte åker ur och så man slipper knyta rosett varje gång.

Tack för titten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar