tisdag 28 maj 2013

Handgjord, ergonomisk virknål

Att köpa vanliga, enkla virknålar är inte så dyrt, men vill man ha ergonomiska så blir det genast mycket dyrare. Jag har dessutom svårt att komma överens med de ergonomiska, tycker inte att de passar mitt grepp ordentligt. Då såg jag ett tips på nätet om att göra sina egna ergonomiska skaft - och provade. Nu är jag fast, köper inte en ergonomisk nål igen utan gör mina egna grepp istället. Mycket bättre och mycket billigare. Idag visar jag hur jag gör dom.

Jag köper in fimolera från Panduro eller liknande, de finns i många olika färger. Det man behöver för detta är så klart virknålar i metall, fimolera, bakplåtspapper, en nål och en ugn. Jag använder färgerna syren 62, ljusbrun 07, mörkbrun 75 och vit 00.

Först nyper jag av lite lera från de färger jag vill använda, rullar dom till bollar eller långa ormar och formar ihop dom med händerna. Jag använder två olika sätt att göra detta på, ibland kramar jag bara ihop bollarna slumpmässigt och trycker in nålen i mitten av leran, det har jag gjort på denna nålen.

Ibland snurrar jag de olika ormarna runt, runt nålen som jag gjort på denna, och kramar sen ihop dom ordentligt. Det är viktigt att verkligen krama fast leran vid nålen innan härdningen i ugnen, annars kan nålen lätt lossna ur greppet senare.

När jag är nöjd med utseende, form och längd (mina grepp slutar precis där virknålen slutar) klämmer jag in greppet jag har när jag virkar. Det är i detta läget som virknålen blir din personligt anpassade virknål, som passar dig perfekt i handen. Därför är det viktigt att du kramar till om greppet med precis det grepp du har när du virkar.

När greppet är bra plattar jag till den sista biten av leran och använder en vanlig nål att markera vilken tjocklek det är på nålen. Det är inte så noga hur det ser ut bara man kan läsa ut själv vilket nummer det är. Utan detta steget måste man mäta virknålen varje gång man ska ha den, så gör ett grepp i taget så att du kommer ihåg vilken nål du jobbar med. När du gjort ditt grepp och märkt ut storleken kan du gå vidare till nästa nål & grepp.

Sen ska nålarna in i ugnen, jag för bara över bakplåtspappret jag jobbade på till ugnsplåten. Fimoleran ska ligga i 110° i 30 minuter och så snart de svalnat är du redo att börja virka med dina unika ergonomiska virknålar!

Lycka till!


5 kommentarer:

  1. En sådan skulle jag gärna vilja ha :) Du kan väl sända ett PM på FB om kostnad ?
    Ska vi ta och bestämma en dag nästa vecka att ses ?
    /Carola

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går jättebra Carola! Du behöver då köpa på dig några virknålar som du vill ha grepp till, så ordnar vi det när du kommer. :)

      Radera
  2. Det måste jag prova! :)
    Gillar din blogg, har lagt dig i mina favoriter:) Kram Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt Monika, tack! Hoppas du lyckas bra med dina ergo-nålar. =)

      Radera
  3. Hej ! Vilket bra tips, ska prova det eftersom jag har virknålar av metall. Jag är nickelallergiker men har inte riktigt lust att köpa nya nålar av plast, så detta kan ng bli görbra för mej !

    SvaraRadera